2.8.2020

Ensimmäinen vaunureissu osa 2.

Alunperin tarkoituksena oli mennä Yyterin hiekkarantoja ihmettelemään Poriin, mutta koska tuleva sää näytti sateiselta, ajattelimme, ettei jaksa ajella niin pitkää matkaa jos ei rantakelejä kuitenkaan saada. Alkoi tehdä myös mieli suihkuun ja lapset kaipasivat leikkipaikkaa, joten etsittiin netistä lähialueilta sopivan hintaista leirintäeluetta. Päädyttiin ajelemaan Ikaalisiin, Toivolansaaren leirintäalueelle.

Se oli lopulta reissun ainoa päivä, kun satoi kunnolla. Leirintäalue oli ihan mukavan oloinen. Kävin muutaman lapsen kanssa ruokaostoksilla ja samalla etsimässä värityskirjoja tai jotain muuta mukavaa tekemistä sadepäivälle. Isommat pojat pääsivät sillä aikaa minigolfaamaan leirintäalueella. Iltapalaksi paistettiin makkaraa grillikodassa ja pienimmän nukahdettu lähdin yksin sateessa pyöräilemään.

Löysin pyörälenkillä luontopolun ja monta muutakin kaunista reittiä. Ajelin metsäpolkuja, rantoja pitkin meneviä hiekkateitä ja asfalttikatuja kauniiden vanhojen puutalojen ohi. Ikaalinen näytti kauniilta kaatosateenkin läpi, mutta olin tyytyväinen, että pääsin lenkin jälkeen lämpimään suihkuun.

Sadepäivän jälkeen oli selvästi osalla porukasta ensimmäisiä merkkejä reissuväsymyksestä. Harmaa sää ei piristä keetään ja vaunu käy ahtaaksi, kun ei voi aurinkoisen sään tapaan ulkoilla. Märkiä vaatteita ei saa missään kunnolla kuiviksi ja hermo kiristyy sitä mukaa, kun kuivat sukat loppuvat kaapista.

Onneksi kuitenkin jatkoimme pienen keskutelun jälkeen matkaa Raumalle, koska siellä taas aurinko pilkotti pilven takaa. Vanhimman tytön kummisetä perheineen oli sopivasti palannut omalta lomareissultaan kotiinsa, yhteen Vanhan Rauman kauniista puutaloista. Otimme kutsun lounaalle iloisina ja hieman häkeltyneinä vastaan, vaikka tapaamisesta olimmekin viestitelleet.

Kyläilyn jälkeen kävelimme pitkin mukulakivikatuja leikkipuistoon, jossa vierähti lopulta pitkälle iltapäivään. Mies lähti vielä pelaamaan beachia ja itse jäin laittamaan lapsia nukkumaan vaunuun. Voi melkein jo sanoa, että yövyimme meille tutuksi tulleessa paikassa Pärskän, eli Bergströmin lammen, uimarannan parkkipaikalla. Olimme samassa paikassa yötä muutama vuosi aiemmin, kun reissasimme asuntoautoilla ystäväperheen kanssa.

Seuraava päivä, keskiviikko, oli tämän reissun viimeinen. Olimme saaneet vinkin Uudessakaupungissa olevasta Bonk-museosta, jossa päätimme vierailla ennen varsinaista kotimatkaa. Uuteenkaupunkiin ajelimme pieniä teitä rannikkoa pitkin ja näimme söpöjä pieniä kyliä auton sateen raidoittamien ikkunoiden läpi. Perillä ei taaskaan enää satanut, olimme uskomattoman hyvin selviytyneet sateiden alta pois. Samaan aikaan Itä-Suomessa myrskysi ja sähköt meni poikki tuhansilta, joten kiittelimme päätöstä lähteä länteen.

Bonk-museo on käymisen arvoinen paikka. Sisällä museossa on toinen toistaan mielikuvituksellisempia koneita ja niiden mainoksia. Lipun hintaan kuuluu opastettu kierros tai vaihtoehtoisesti saa ottaa mukaansa kansion, jossa kerrotaan samat asiat ja voi kierrellä museossa itse haluamassaan järjestyksessä. Isommat innoistuivat koneiden ihmettelystä, mutta piempien kanssa oli hieman haastavaa, ettei mihinkään saanut koskea.

Ulkorakennuksessa sen sijaan on lasten oma Bonk-paja, jossa saa koskea ihan kaikkeen. Siellä on kaikenlaisia työkaluja ja pieniä nippeleitä, vanhoja purettuja sähkölaitteita ja koneita, joita saa korjata tai jatkaa purkamista. Siellä saa rakentaa oman mielikuvituskoneen, kirjoitta lapulle mitä sillä voi tehdä ja nostaa hyllylle seuraavien ihmeteltäväksi. Lapset olivat haltioissaan tästä paikasta. Yhdelle tuli lähtiessä itku, kun ei voitu jatkaa koneen rakentamista ihan iäisyyttä. Lupasin heti kotona etsiä tarvikkeita, joilla rakentamista voisi jatkaa.

Laitettiin vielä ruokaa Sorvakon rantatien parkkipaikalla, joka muuten sopisi hyvin myös yöpaikaksi. Ja lapset riehuivat leikkipuistossa viimeiset energiat pois ennen kotimatkaa. Viimeinen ja reissun pisin matkustuspätkä Uudestakaupungista kotiin sujui uskomattoman hyvin. Vauva nukkui lähes koko matkan ja muutkin viihtyivät äänikirjoja kuunnellen.

Toivottavasti tekin olette nauttineet Suomen kesästä!

1. Tulee vaunukuume! Mukavaa oli lukea ja kuulla kokemuksia.

1. Tiedän tunteen! Jospa saisitte myös mahdollisuuden joskus, kesiä onneksi vielä tulee :)